Ads 468x60px

Thursday 18 September 2014

Assistant..Oh Assistant..Tips Temuduga

Selamat pagi..

Seminggu dua ni sibuk dengan interview untuk replace asisstant saya yang dapat better offer. Ada sebab kenapa saya tak retained dia walaupun dia bagus & rajin..Dia bermula sebagai internship student dibawah seliaan saya & akhirnya diserap masuk sebagai Costing Assistant sebab kualiti & komitmen yang diberikan. Setelah setahun berkerja, dia ditawarkan gaji yg lebih bagus & kemudahan yg lebih dekat dengan rumahnya, so ini peluang untuk dia..saya gembira untuknya.



Sepanjang sesi temuduga, kebanyakan calon yang saya pilih adalah fresh graduate. Kenapa freshie? Sebab saya dulu juga bermula dari bawah lepas habis belajar U..bermula dari kerani akaun dgn gaji RM650..sikitnya gaji?? Saya pilih pengalaman dan itu lebih bernilai.. sebab itu lah, saya ingin beri "peluang" sama yg saya pernah dapat dulu..tapi rupanya sangat memeningkan..ahahaha

Calon yg pertama sampailah calon ke sembilan..rata-ratanya memiliki Ijazah & mengharapkan gaji RM2000 dengan alasan "Degree graduated"..semuanya terpaksa ditolak kerana datang temuduga tanpa sebarang persediaan. Saya kongsikan kenapa??

  1. Degree Accounting tapi debit kredit tak tahu, tergagap nak jawab..alasan terlupa..alahai adikku sayang, itu asas dalam bidang perakaunan.Sebelum interview, study la sikit sayang oi
  2. Degree Holder tapi speaking English berterabur sana sini..baru suruh introduce diri sendiri je
  3. Interview pukul 10 pagi, datangnya pukul 12 tengahari..alasan sesat jalan..alahai sayang, tak salah rasanya datang lebih awal utk interview..nama pun datang nk mintak kerja kan
  4. Pakaian yang tidak sesuai..datang interview pakai la formal sayang oi, jangan la pakai macam nak pi tengok wayang dengan boyfriend..adushhh..kalau boleh, biarlah sopan & warna yg lembut & sweet so that interviewer pun tenang je nak interview..
  5. Awal- awal dah bagitau interviewer "saya nak kerja sekejap je..2-3 bulan"..rasanya post dlm jobstreet tak tulis "for temporary" pun kan...maksudnya kita nak hired permanent staff la adikku sayang
  6. Pengalaman "O", book knowledge boleh dikira "O" sebab during interview banyak yg sengih jawab ermm lupa la kak tapi gaji nego at RM2K..rasanya saya patut bagi ker?
  7. Bila ditanya soalan " Are you able to work under pressure or you have any problem liaise with other parties or dept?, dijawabnya.."ermm tengok keadaan la"...hahahaha spechless
  8. Bila diminta orginal certificates, ada yang baru terkial-kial keluarkan dr handbag & even worst, datang bawak kertas sijil je..takde file pun..
Apa yang saya kongsikan bukan untuk memperkecilkan sesiapa tapi sayang sangat kalau kita kehilangan peluang atas kesilapan yang tak sepatutnya kita buat. Maybe position yg ditawarkan hanyalah "Account Assistant" tapi harus diingat, sesuatu yang besar bermula dengan yg kecil..begitu juga dengan CEO of the company unless mmg dah dilahirkan kaya raya 7 keturunan la kan..terus jadi big boss..So, apa yang penting
  • Prepare apa yang patut lebih awal sbg contoh, susun certificates ikut yg latest dgn teratur..bukan berterabur kejap depan kejap kat belakang
  • Study sikit-sikit apa yang korang dah belajar dulu especially basic study of your course
  • Pakaian yang formal & tidak menjolok mata sbb bukan semua interviewer suka tengok apa yang anda nak tayang tu..heee
  • Datang awal untuk interview, lawat kawasan sehari awal jika perlu
  • Jika betul tak fluent berbahasa Inggeris, draft & hafal dulu macam mana nak introduce diri sendiri
  • Tunjukkan la minat yang kita ni nak kerja bukan berlagak dengan ijazah yang ada sebab bukan kita sorang je yang ada ijazah adik sayang oii..
  • Survey market salary yg suitable dengan position yang di apply no matter you have degree,diploma or even PHD..unless you are experience enough to compete la..
  • Kena clearkan minda kenapa kita nak kerja tu sbb interviewer might ask, kenapa you apply for the position..career objective..plan in 1-3 years from now..
Saya bukanlah HR atau expertise dlm nak interview candidates tapi apa yang saya face this couple of weeks maybe useful utk kawan-kawan atau adik-adik kat luar sana..Alhamdulillah at last, saya dapat assistant baru yang akan start isnin ni..Someone fresh but willing to learn..itu yang penting.

Wallahualam..









0 comments:

Post a Comment

 

Copyright

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Disediakan oleh Zulfae Technologies. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...