Ads 468x60px

Thursday 17 July 2014

Bengkak Pada Kaki Warga Emas ??..

Selamat petang semua..

Pernah tak anda perasan bengkak pada kaki warga emas? Mungkin juga pada kaki ibu atau ayah anda atau mungkin anda sendiri..Bengkak kaki ni boleh terjadi dimana-mana bahagian kaki termasuklah tapak kaki,buku lali,betis atau peha.Bengkak kaki dikalangan warga emas juga dikenali sebagai Edema.

Antara punca utama bengkak kaki dikalangan warga emas yg berumur 60 tahun ke atas ialah pembuluh darah yg kurang berfungsi dgn baik. Pembengkakan kaki/edema terjadi akibat pengumpulan cecair (yg terperangkap dalam tisu) atau kecederaan tisu/sendi.

Pembengkakan kaki/edema yg dihasilkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dikenali sebagai perpheral oedema. Antara puncanya adalah :

  1. Kegagalan ginjal/buah pinggang
  2. Penyakit jantung
  3. Pembuluh darah kurang berfungsi 
  4. Sistem limfa yg tersumbat
  5. Penyakit buah pinggang
  6. Ubat tahan sakit
  7. Ubat-ubatan utk rawatan kemurungan, diabetes & darah tinggi
  8. Duduk atau berdiri terlalu lama
  9. Darah beku dibahagian kaki
Pembengkakan kaki akibat kecederaan sendi atau tisu biasanya sakit & mungkin disebabkan oleh :
  1. Tendon Achilles yang terputus/cedera
  2. Koyakan ligamen pada lutut
  3. Patah tulang kaki,betis atau buku lali
  4. Penyakit Gout
  5. Osteoarthritis
  6. Rheumatoid Arthritis
  7. Lutut yang terseliuh
Antara pencegahan yang boleh dilakukan adalah :
  • Rawat punca penyebab sebelum bengkak kaki terjadi
  • Dapatkan rawatan awal
  • Mengamalkan petua-petua utk mengurangkan kaki bengkak seperti :
    • Letakkan bantal dibawah kaki apabila berbaring, ini akan mengurangkan bengkak kaki disebabkan pengumpulan cecair
Antara punca yang menyebabkan Edema adalah berkaitan dengan sendi & tulang. Penjagaan kesihatan sendi & tulang adalah penting untuk semua peringkat usia bermula seawal 25 tahun.Tubuh manusia disokong oleh tulang rangka yg terbentuk daripada 206 tulang yg dihubungkan oleh 360 sendi yg mana setiap satunya mempunyai fungsi tersendiri.Tulang rangka menjadi pusat pengeluaran sel darah & menyimpan 99% kalsium didalam tubuh. Mengamalkan supplemen tambahan juga membantu membaiki & mengekalkan kesihatan tulang & sendi.

Shaklee menawarkan supplemen tambahan semulajadi untuk menjaga kesihatan tulang & sendi.

Secara ringkasnya kebaikan set terbaik/lengkap untuk kesihatan sendi diatas  ialah : 
  • Memberi sokongan nutrisi kolagen dan komponen penting penghubung tisu lain yang memberi kekuatan dan struktur untuk sendi.
  • Membantu mengekalkan tulang yang kuat
  • Membantu melegakan sakit sendi dan inflamasi terhadap sendi. 

Berikut adalah fungsi dan manfaat setiap supplement dalam Set Kesihatan Sendi Shaklee:
  1. Advanced Joint Health Tablet membekalkan glukosamina daripada ekstrak jagung bagi membina tulang rawan dan lendir bagi melincirkan sendi. Ia turut diperkaya dengan Vitamin C yang diperlukan bagi sintesis kolagen yang merupakan satu komponen bagi tulang rawan dan juga tisu-tisu penghubung yang lain di dalam tubuh. Ekstrak Boswellia di dalam Advanced Joint Health Tablet ini pula berfungsi sebagai anti-radang semulajadi.
  2. Asid lemak Omega-3 pula dapat diperolehi melalui OmegaGuard Shaklee. Pengambilan Omega Guard akan melambatkan degradasi tulang rawan dan mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi. Ia adalah anti-radang semulajadi yang bertindak sebagai pelincir bagi membantu pesakit sendi bergerak dengan mudah.
  3. OsteMatrix pula adalah supplement Shaklee yang bertindak untuk mengekalkan tulang yang sihat dan kuat. Setiap hidangan OsteMatrix mengandungi 1000 mg Kalsium berasaskan semulajadi yang mudah diserap dan disertai dengan 400mg Magnesium bagi mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dan menguatkannya. OsteMatrix turut diperkaya dengan 400 IU Vitamin D yang merangsang penyerapan kalsium dan mineral-mineral lain seperti Boron, Mangan, Tembaga dan Zinc bagi membantu metabolisme tulang dan mengaktifkan enzim yang membantu dalam kepadatan tulang. Ternyata OsteMatrix Shaklee lebih dari sekadar Kalsium biasa!

Hadiahkan buat ibu & ayah atau nenek & atok  kita agar mereka dapat menjalankan ibadat  & aktiviti harian dengan lebih aktif. InsyaAllah ini satu dari usaha kita. Semoga Allah mempermudahkan niat baik kita. 

Dengan ketiga-tiga supplement ini, dengan izin Allah, bengkak kaki ,sakit lutut, sendi dan tulang mereka akan berkurangan dan mereka akan lebih bebas untuk bergerak. Untuk mendapatkannya, hubungi saya Puan Shafiza di talian 018-957 0223 sekarang juga.


Saya Adalah Pengedar Sah Shaklee Anda,
Shaklee ID : 1099239
Puan Shafiza
call/sms/Whatsapp : 018-9570223

# sumber rujukan dari http://www.myhealth.gov.my






0 comments:

Post a Comment

 

Copyright

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Disediakan oleh Zulfae Technologies. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...