Ads 468x60px

Thursday 3 July 2014

Pentingnya B-Complex Untuk Ibu Hamil

Salam untuk mama dan bakal mama!

Tahniah dan terima kasih kerana anda ibu yang prihatin dan penyayang ;) Syabas juga kerana sampai ke blog ni untuk cari info tentang ibu hamil.

Ok, kali ni Fiza nak cerita tentang vitamin B kompleks untuk ibu hamil. Setiap kali hamil, mesti doktor akan bekalkan B complex dalam gugusan vitamin untuk ibu hamil kan? Rasa-rasanya apa fungsi vitamin B untuk ibu mengandung ye??


Kalau tak makan B complex tak boleh ke?

Mengandung adalah satu peringkat dimana wanita akan mengalami komplikasi kesihatan fizikal. Oleh kerana bayi dalam kandungan perlukan nutrisi, mineral, vitamin dan kalsium daripada tubuh ibu, jadi ibu akan mengalami kesan kekurangan nutrisi tersebut. Sebab tu doktor akan bekalkan vitamin-vitamin supaya ibu dapat tampung kekurangan itu tadi.

Vitamin B complex contohnya berfungsi dalam banyak tindak balas biokimia tubuh serta memberi perlindungan kepada wanita daripada risiko komplikasi.

Komplikasi yang sering di alami oleh ibu hamil

1. Anemia
2. Water retention (kaki bengkak)
3. Rendah paras homosistein
4. Tekanan mental
5. Dermatitis
6. Tekanan darah tinggi
7. Aras gula meningkat
8. Morning sickness
9. Sakit pinggang
10. Kepanasan

Macam Fiza sendiri, semasa mengandung (pengalaman 3 kali) Fiza akan alami:
-morning sickness (anak ke dua takde morning sickness)
-gatal-gatal (mungkin perubahan hormon)
-hb low sbb Fiza ni ada anemia
-sakit pinggang (even kandungan baru 2 bulan)
-kepanasan (anak kedua kurang sikit)

Berdasarkan Kongress Obstetrik dan Ginekologi Amerika (ACOG), kajian menunjukkan pengambilan vitamin B6 bukan sahaja selamat, malah sangat berkesan untuk mengurangkan kesan 'morning sickness' seperti loya, mual dan muntah.

Haa ni kalau ibu-ibu ada problem macam ni, silalah makan vitamin B complex Shaklee. Eh! :D

Asid Folik tu sama ke dengan B complex??

Asid folik adalah vitamin B juga. Vitamin B complex mengandungi 8 jenis vitamin B (B1,B2,B3,B5,B6,B7,B9,B12). Asid folik adalah vitamin B9. Jadi, kalau beli vitamin B complex, pastikan ia ada 8 jenis vitamin B macam yang Shaklee punya ni...

Asid folik sangat penting sebab fungsi utama dia untuk pembentukan saraf tunjang yang sempurna. Kekurangan asid folik akan sebabkan kecacatan bayi termasuk otak. Bahasa omputihnya tube neural defect.

Kesan kekurangan B complex

Satu kajian yang dikeluarkan pada 2007 menunjukkan, wanita yang mengalami kekurangan vitamin B (khususnya B6) susah untuk hamil, dan jika boleh hamil pun mereka akan mudah keguguran. (Wallahua'lam)
*kajian ke atas 300 wanita china selama setahun*

Bakal ibu yang yang ada masalah genetik, kekurangan vitamin B12 semasa awal kehamilan, akan meningkatkan risiko bayi untuk mendapat masalah jantung kongenital. *Kajian Jurnal Genetic and Metabolisme*

Tengok betapa pentingnya kita makan makanan yang ada vitamin B complex seperti sayur-sayuran, namun selalunya ia tak mencukupi (tidak menepati ODA- Optimum Daily Allowance) nak-nak ibu hamil pulak yang berkongsi vitamin dengan baby kan?

Sebab itu disarankan makan vitamin tambahan B complex.

Ada banyak lagi
 fungsi vitamin B complex, untuk kecantikan pun ye jugak.

Jadi nak pilih yang mana??
 Vitamin Klinik ke Vitamin Shaklee?? Vitamin klinik tu ok, tapi vitamin Shaklee much better sebab ia semulajadi! ;)

Kebaikan vitamin  
B complex Shaklee tak perlu diragui lagi, sekarang ramai ibu-ibu hamil bijak memilih untuk yang tersayang bakal lahir tu..

So, bagi mummy to be yang nak try B-complex Shaklee ni boleh call/sms/Whatsapp fiza ye..018-9570223

Shaklee Independent Distributor : 1099239
Shafiza Shafiee
Call/sms/Whatsapp : 018-9570223




1 comments:

  1. How to Make Money From Home: How To Make Money
    From งานออนไลน์ the beginning of the 20th century, the American dream for Americans was, in 바카라 its simplest 1xbet korean form, to win a game, make money, and become rich.

    ReplyDelete

 

Copyright

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Disediakan oleh Zulfae Technologies. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...